Faktor Kritis Competitiveness in Small Medium Enterprise

Faktor-faktor kritis dalam menilai firm performance sebagaimana diungkapkan oleh Man dan Chan adalah sebagai berikut:

a. Entrepreneurial Competencies

Dengan menguji banyak literatur yang ada kaitannya dengan competitiveness,, Man dan Chan (Jones dan Tiley, 2003: 19) mengidentifikasi enam competency areas dari entrepreneurial competencies, sebagai berikut:


(Sumber: Jones dan Tiley, Competitive Advantage in SME’s, 2003)

Competencies area sebagaimana dimaksud adalah pemusatan perhatian pada entrepreneurial behavior yang dimiliki oleh entrepreneurs dalam menentukan tindakan yang diambil untuk pencapaian firm performance.

b. Competitive Scope

Faktor kritis selanjutnya adalah menilai sejauh mana kemampuan yang dimiliki oleh entrepreneurs dalam menentukan tindakan-tindakan yang dipilih dalam menyingkapi competitive scope sebagai potential dimension external usaha yang dimilikinya. Menurut Man dan Chan (Jones dan Tiley, 2003: 18) dimensi yang menilai competitive scope, adalah sebagai berikut:

1. ‘Market Heterogeneity

2. Technological Sophistication

3. Market Attractiveness

4. Product/ Industry life-cycle

5. Market Demand

6. Competitive Concentration.’

Penjelasan mengenai dimensi competitive scope yang dikaitkan dengan entrepreneurial competencies dalam menganalisa dan mengambil kebijakan yang menyangkut usaha yang didirikannya, adalah sebagai berikut:

1. Market Heterogeneity; how manager of business really know about their markets.

2. Technological Sophistication; how manager of business respons the rapid change of technology.

3. Market Attractiveness; how manager of business really know about their industry competitive forces.

4. Product/ Industry Life Cycle; how manager of business know about stages in product or industry.

5. Market Demand; how manager of business know about segmenting their demand.

6. Competitive Concentration; how manager of business really know about strategy they choose including competitive scope and competitive advantage.

c. Organization Capabilities

Faktor kritis selanjutnya adalah menilai sejauh mana kemampuan yang dimiliki entrepreneurs dalam menentukan tindakan-tindakan yang dipilih untuk memaksimalkan organization capabilities sebagai potential dimension internal usaha yang dimilikinya. Menurut Man dan Chan (Jones dan Tiley, 2003: 18) dimensi yang menilai organization capabilities, adalah sebagai berikut:

1. ‘Innovation

2. Quality

3. Cost-effectiveness

4. Organicity.’

Penjelasan mengenai dimensi organization capabilities yang dikaitkan dengan entrepreneurial competencies dalam menganalisa dan mengambil kebijakan yang menyangkut usaha yang didirikannya, adalah sebagai berikut:

1. Innovation; every idea that has a potential to become a successful business which include product and internal workings of business.

2. Quality; the ability to create a product that meet the customer needs.

3. Cost-effectiveness; the ability to measure future economic benefit.

4. Organicity; the optimality of flexibility that performances held in reserve.

d. Firm Performance

Faktor kritis selanjutnya adalah menilai sejauh mana firm performance yang diraih Usaha Kecil dengan pengaruh entrepreneurial competencies yang dimiliki entrepreneurs. Menurut Man dan Chan (Sultan, 2007: 64), kinerja dalam aspek daya saing didefinisikan sebagai berikut:

‘Competitiveness is the mean by which entrepreneurs can improve their firm’s performance, and which can be measured accoding to a number of dimensions including market share, profit, growth, and duration.’

Penjelasan mengenai dimensi firm performance yang dikaitkan dengan entrepreneurial competencies, adalah sebagai berikut:

1. Market Share; the percentage of the overall volume of business in a given market that is controlled by one company in relation to its competitors.

2. Profit; an accounting measure designed to gauge the financial health of a business firm or industry. In general, it is defined as the ratio of profit earned to total sales receipts (or costs) over some defined period.

3. Growth; something for which small companies strive getting bigger that can be sales figures, number of employees, physical expansion, or other criteria to judge it.

4. Duration; how long the business had survive.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Faktor Kritis Competitiveness in Small Medium Enterprise"

Post a Comment